Oxigén Hotel****Superior és ZEN Spa - ZEN Blog

A ZEN és a gasztronómia

Talán meglepő lesz mai írásunk, mert ki gondolná, hogy a ZEN és a táplálkozás, az ételek szoros összefüggésben vannak egymással. Pedig így van, és még azt sem mondhatnánk, hogy megrögzött „zenistának” kell lenni ahhoz, hogy adjunk magunknak időnként 1-1 napot, amikor ételeinket is átlengi a ZEN szelleme, szellemisége. Látható lesz, hogy a természet közelsége, -ami a ZEN alapja- a főzésben, az ételek készítésében is fontos, tehát nem is nehéz kitalálni, hogy nem a nehéz és zsíros magyar konyháról fog szólni írásunk. Nem mondjuk, és nem is akarjuk, hogy bárki lemondjon a jól megszokott ízekről, finom magyar specialitásokról. Mi csak azt szeretnénk, ha olvasóink adnának egy esélyt annak, hogy megismerkedjenek egy másfajta konyhával, felfedezzenek olyan alapanyagokat, amik a mindennapjaikban nem feltétlenül vannak jelen, vagy ha igen, nagyon kis mértékben.

Minden, ami ZEN, a testet, a lelket és a szellemet egyaránt szolgálja, nincs ez másképp a ZEN szakácsművészetben sem.

Élvezni az ételeket fontos dolog, de gondolkodjunk el azon, vajon milyen hatással van ránk 1-1 étel.

Mit gondolnak a legtöbben, melyik étel adja a legtöbb erőt testünknek? Sokan úgy vélik a húsok, pedig valójában a zöldségek, a gyümölcsök és a gabonafélék tartalmazzák a legtöbb erőt. Ez így talán meglepő, de ha igaz (és bizony igaz), akkor ezek fogyasztásával „erőt eszünk”.
 
 
 
Tudjuk, hogy a ZEN az ellentétes energiák kiegyensúlyozására is törekszik, és ez nincsen másképp az étkezési szokásokban sem.

Minden egy indiai szerzetessel indult, akinek tanításai eljutottak Kínába, majd néhány évszázaddal később Japánba.
Nem nehéz megfogalmazni, hogy mi a ZEN táplálkozás lényege.
Szakácsművészet, amely a testet, a lelket és a szellemet egyaránt szolgálja.

Ahhoz, hogy valóban erővel töltse fel testünket ételünk, lehetőleg nyersen kell elfogyasztanunk. Ez nem túl bonyolult sem a zöldségek, sem a gyümölcsök, de még a gabonafélék esetében sem. Úgy tartják attól, hogy a nap közvetlenül táplálja ezeket az ételeket, ezért tiszta energiával látják el testünket.
 
 
A ZEN-ben fontos lelki békénk megtalálása, az energiák egyensúlyba hozása és ezek az ételek képesek erre, ezért a zen szakácsok leginkább növényi alapanyagokból állítják össze a menüt, és azt tanácsolják, tartózkodjunk a konzervek, a félkész ételek, és a por alapú élelmiszerek rendszeres fogyasztásától. Most van akiben felmerül, hogy milyen jól néz ki némelyik reklámban a zacskós leves, ráadásul néhány perc alatt tálalható is, de nem az a cél, hogy soha többet ne fogyasszuk kedvenc félkész, vagy kész ételeinket, hanem, hogy időnként tartsunk „ZEN napokat” táplálkozásunkban.

Miért érdemes a ZEN étrendet követni, vagy legalábbis időnként ZEN napokat tartani? Azért, mert az említett táplálékok nem az ételek kalória- vagy vitamintartalmára, hanem az azokban rejlő „erőre” helyezik a hangsúlyt.
 
 
Sokan szinte „belefáradnak” egy kiadós ebéd elfogyasztásába, és utána nemhogy energikusnak, és frissnek éreznék magukat, hanem elnehezültnek, álmosnak és bágyadtnak.
Arra mindenképp szükség van, hogy az étkezések után adjunk magunknak egy kis időt a pihenésre, az ellazulásra.

Milyen egy igazán jó étrend a ZEN gasztronómiában?

  • Egészséges, könnyű, növényi eredetű.
  • A növényi eredetű táplálék legalább 70% legyen
  • Amennyire lehetséges kerüljük a fehér lisztet, használjunk inkább teljes kiőrlésű rozs-, kukorica-, vagy grahamlisztet!
  • A tészták helyett érdemes kipróbálni a hántolt árpát, a zabpelyhet, a rozspelyhet, a barnarizst, a kölest.
  • Az olajok közül inkább a hidegen sajtoltakat kell választani.
  • Cukor helyett kiváló édesítő a méz.
  • Fogyasszunk inkább facsart gyümölcsleveket.

 
Szó volt már az ellentétek kiegyensúlyozásáról, és biztosan sokaknak a Jin és a Jang jutott eszébe ennek kapcsán. Ez kiváló gondolat, mert a ZEN filozófia a Jin és a Jang ellentétes energiáinak kiegyenlítését, harmóniába hozását tűzte ki célul mind az étkezésben, mind az életvezetésben. (Erről majd egy másik írásunkban részletesebben írunk.)

Végül nézzük, hogyan is étkeztek a ZEN szerzetesek.

A régmúltban minden ZEN szerzetes vegetáriánus volt, de a modern világ ma már megengedetté teszi a hal és a csirkehús fogyasztását számukra. Ezek finom, és egészséges húsok, fogyasztásuk a megfelelő arányok betartása mellett ajánlott. A ZEN egy olyan irányzat, ahol az ésszerűség határain belül az étkezésben is nagy szabadságot enged. A harmónia megteremtése érdekében figyeljünk az emberek egyéni szükségleteire, a földrajzi, időjárási viszonyokra, az ízekre, a színekre. Amennyiben harmóniában vannak ezek, akkor mi is harmóniában leszünk, és máris jobban érezzük magunkat.
Az egyik legjobb eszköz a wok, ami eléggé elterjedt hazánkban is. Ebben finom és egészséges ételek készíthetőek, ráadásul igen gyorsan.
Legvégül ejtsünk néhány szót az étkezésről magáról.
A ZEN a béke, a nyugalom, a harmónia maga, így érthető, hogy a gasztronómiája kapcsán egyik fő tanítása:

Tiszteljük az ételeket!

Rohanó világunkban sokszor csak azért eszünk, hogy megtöltsük gyomrunkat (mert enni kell), és elfelejtkezünk a lényegről, az evés élvezetéről.
Nem kell ahhoz ZEN, hogy belássuk, nem „normális” dolog a TV előtt vacsorázni, vagy a számítógép előtt ülve bekapdosni néhány, vagy jó néhány falatot.
Adjuk meg a módját! Ne együnk műanyag tányérból, műanyag evőeszközzel.

Élvezzük az étkezést, élvezzük az ízeket!
 
 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!